ADD, ADHD és tanulás

Szervezés

-A házi feladat legyen leírva olyan helyen, amit otthonról is elér pl. online felület, ha esetleg az órán elfelejtette leírni. Szintén jó, ha van előre megbeszélt kontaktja, akitől elkérheti a megírandó feladatokat.

- Legyen a házi feladatok felírására külön füzete, nagyobbaknak esetleg telefonban listája. 

-A napi, heti programok felírására legyen az asztalán, vagy gyakran látogatott helyen tábla, táblázat, öntapadós jegyzetlapok.

-Egy kis ötletnapló segíthet, ha fontos gondolat jut eszébe valamilyen más dologgal kapcsolatban, mint amit éppen csinál. Felírhatja és ha befejezte, amit csinál, vagy minden nap x időpontban, átolvassa és fel tudja használni az ötleteit.

- Fontos, hogy kezdetben a szülő, tanár tegye meg, majd őt tanítsa meg rá, hogy hogyan ossza fel a lecke mennyiséget kisebb részekre, amiket 20-25 perc alatt befejez. Lehet határidőket szabni a nagyobb teendőkhöz, hogy minden időben kész legyen.

- A tanulás során jó váltogatni a tanult területek között, például matek után ne a fizikát vegye elő, hanem más agyterületet megmozgató, más készségeket használó feladatot.

- Hasznos lehet egy látható időmérő, pl. homokóra, stopper, telefonos app, hogy mennyi ideig kell még az adott dologra koncentrálnia, vagy mennyi ideje van még az adott dolgot befejezni. A figyelemzavarral együtt jár az idő nehézkes érzékelése és időkezelés nehézsége is.

- Az íróasztalán, iskolatáskájában mindennek legyen meg a helye, hogy ne kelljen keresgetni és szoktassuk rá, hogy tegye is vissza azonnal az eszközöket a használat után. Azért jó, ha van pót is, mert hajlamosak elhagyni a dolgaikat. 

- A tanulási környezete legyen ingerszegény vizuális szempontból. Iskolában üljön elől, ablaktól távolabb, hogy a többiek, és a kinti környezet mozgásai ne vonják el a figyelmét. Otthon is legyen elkülönült hely ahol tanulhat, minél kevesebb dologgal az asztalon.

-Ha kérünk valamit, előtte mindig vegyük fel a szemkontaktust, a másik szobából átszólt üzenet nem jut el hozzá.  Egyszerre egy feladatot, kérést adjunk. Kommunikáljunk egyértelműen, felesleges szavak, kifejezések nélkül. Egyszerre max. 3 információ az, ami tényleg átmegy. Ha magyarázunk valamiről, utána azonnal kérdezzünk vissza érjük, hogy mondja el mit hallott.

- Nagyon hasznos, ha a feladataiból ki tudjuk iktatni a sztereotípiát.   

- Meg kell tanítani, hogyan tudja saját magának érdekessé tenni azokat a feladatokat is, amik nem azok. Kihívásokat keresni, viccessé tenni, átfogalmazni, átkeretezni. A verseny is segíthet: meg tudja-e csinálni hamarabb, mint tegnap; kész lesz-e gyorsabban, mint a szülő; többet meg tud-e oldani, mint az előző alkalommal.

- A tanulásban sokat segíthet, ha vizuálisan is megtámogatjuk, ábrákkal, videókkal, grafikonokkal, a szövegeket kihúzzuk színekkel.

- Figyelmet fejlesztő játékok, memóriakártyák és más kártyajátékok, malom, sakk  és hasonló táblajátékok. Kézműveskedést szeretőknek fonás, kötés, horgolás, minta vagy számok alapján való festés, gyöngyfűzés. Építés, barkácsolást szeretőknek modell járművek építése. Logikai feladványokkal dolgozó játékok (pl. Smart games játékok pl. Parkologika, Thinkfun játékok pl. Rush hour, Chocholate fun,  tili toli játékok) gyerekeknek való nehézségű Sudoku, Marokkó játék. Figyeljünk oda a fokozatosságra! Maradjon meg a játék öröme, és sikerélmény. Addig terheljük, ameddig még élvezi!

- Tanórán, ha van rá lehetőség ő több kisebb feladatot kapjon. Egyrészt, mert sokszor gyorsabban kész van, mint a többiek, másrészt a rövid idő alatt megoldható feladatok miatt nem lesz monoton a munka, több lesz a sikerélmény és a siker nagyon tudja motiválni őket. 

- Nagyon fontos két elem lehet a megfelelő táplálkozás és a kielégítő alvás.
Jó, ha az étkezésben tudjuk kerülni a sok cukrot. Kevesebb sokszorosan feldolgozott, finomított élelmiszert fogyasszon, ha lehet. Amit viszont tartalmazzon az étrend, az a sok vas, magnézium, B vitamin komplex, és az omega zsírsavak. Ha máshogy nem megy, akkor segíthetnek az étrendkiegészítők is.

Nagyon fontos az idegrendszerüknek a megfelelő mennyiségű és minőségű alvás, de sajnos pont ők azok, akik nehezen alszanak el. Fontos, hogy legyen egy fix időpont a lefekvésre és ébredésre, a cirkadián ritmus figyelembevételével. Tehát lehetőleg minél több időt akkor töltsön ébren, amikor fenn van a nap és természetes fény éri. Aludni pedig lehetőleg akkor aludjon, amikor sötét van. A természetes fény szabályozza a melatonin hormon termelését, ami az alvásért felelős, a mesterséges fény pedig megzavarhatja azt. Lefekvés előtt egy órával mindenféleképpen iktassuk ki a kék fényes monitorokat, legyen az tv, számítógép, tablet, telefon.
Segíthet, ha elég hűvös van, a sok mozgástól túlmelegedett testtel nehéz elaludni, ha le tudnak hűlni jobban sikerülhet. Van, akinek a súlyozott takaró válik be. Ha már semmi más nem segít, orvossal konzultálva egy természetes hatóanyagú melatonin készítmény segíthet. 

Mozgás

-Iskolában jó „ürügy” lehet mozogni, felállni tanulás közben, ha őt küldik táblát törölni, szivacsot mosni, krétát hozni, ablakot nyitni stb. Sokszor lehet a táblához is hívni, ha egyszerű, rövid feladatot kell megoldani. Ez mind megtöri a monotóniát is.

- Nagyon fontos a rendszeres sport, mozgás főleg olyan, ami nem igényel nagy koncentrációt, ellenben nagy erőkifejtést igen. Tehát ne a sportlövészet legyen a cél, hanem inkább pl. küzdősport, rövidtáv futás. 

- Ha van rá lehetőség, sokat segít az asztalnál, ha mozgó az ülőalkalmatosság, pl. fitneszlabda, széken egyensúly párna vagy felváltva használt térdeplőszék és forgó irodaszék.

- Sokat segíthetnek a koncentrációt segítő légzés technikák: a meditáció, relaxáció, progresszív izomrelaxáció elsajátítása is.

- A látszólagosan zavaró tevékenységek, amiket gyakran csinálnak, pl. mocorgás a széken, rugdosás és láblógatás a pad alatt, toll csattogtatás, ujjal kopogás, pöckölés, radír morzsolgatás valójában olyan tevékenységek, amik segítenek nekik koncentrálni. Ha mást nem zavarnak ezzel, akkor hagyhatjuk őket ezeket a tevékenységeket folytatni. Ha zavaróak, akkor a lent felsorolt segédeszközökkel helyettesíthetjük őket.

Segédeszközök, amik segíthetnek tanulás közben koncentrálni

-Súlyozott takaró ölbe vagy vállra való változata (Helyettesíthető 2 sorban 3-4 db összevarrt babzsákkal, kicsiknek hosszúkás plüssállattal, aminek a töltete ki van cserélve babbal, vagy borsóval, esetleg agyaggolyókkal, meggymaggal stb…)

-Egyensúlypárna a székre, amin ül, vagy fitnesslabda szék helyett.

-Fidget cube.

-Stresszlabda vagy bármilyen más, hasonló rugalmas anyagból készült figura. 

-Resistant band (fitnesz szalag) a két lábra, amit tud húzogatni. Edzés és koncentráció segítése egyben.

-Ha másolni kell egy szöveget, gyakran eltévednek benne, kétszer írnak le dolgokat, vagy kihagynak valamit. Egy kis színes műanyag lapka segíthet, amivel követhetik a sorokat, vagy letakarhatják azt, ami már kész. Könyvjelzőként is funkcionálhat.

-Színes kihúzó filcek. Kiemelni a lényeget, megkülönböztetni dolgokat stb..

-Színes gumi karkötők, amiket aznap reggel felvehet, hogy ne felejtse el milyen programjai vannak: pl. kék karkötő az úszás napján (így nem hagyja otthon az úszó cuccot sem remélhetőleg) vagy mondjuk sárga a különóra napja.

+1 Jutalmazás 

Az ADD-s, ADHS-s gyerekek legjobban a jutalmazásra reagálnak. Fontos a pozitív énképük megteremtéséhez, mert a figyelmetlenségük miatt gyakran nem sikerül teljesíteniük az elvárásokat. Elveszítenek dolgokat, lecsúsznak határidőkről, egyszóval könnyen keveredhetnek bajba. Ezért nekik sokkal több erőfeszítés "jónak" lenni, nehezebb fenntartani a jó önértékelést. Ezért a kis célok elérését is érdemes legalább dicsérettel jutalmazni. 

Saját maguknak is adhatnak jutalmakat, ha elérik a céljaikat, készen vannak a feladataikkal. Ha kész a lecke fele, tarthat egy hosszabb szünetet, amit egy kedvelt tevékenységgel tölthet, vagy minden sikeresen elvégzett matekpélda után bekaphat egy szem mogyorót a tálkából, vagy amit odakészített magának. A kisebbek gyűjthetnek matricát, pecsétet. Ha nagyobb célt ér el, akkor választhat valamilyen számára fontos dolgot, amire nincs minden nap lehetősége. (A nem add-s, adhd-s gyerekeknél nem jó, ha ezt a fajta jutalmazó módszert sokszor alkalmazzuk, náluk csak végső esetben nyúljunk ehhez.)
 
A jutalmazás legyen azonnali, azok a jutalmak, amikre nagyon sokat kell várni, nem tudják eléggé motiválni, hogy fenntartsa a figyelmét.
A negatív visszacsatolást, ha lehet kerüljük el, mert nekik sokkal mélyebb nyomokat tud hagyni és a felborított lelki nyugalom csak tovább rontja az amúgy is gyenge lábakon álló figyelmet. Ez nem jelenti azt, hogy nem kell leállítani a helytelen viselkedést.

Pintérné Csikós Tímea
Pszichológus, tehetséggondozó koordinátor, tanár

Szakértő cikkei