A laterális szó oldaliságot jelent, a dominancia pedig fölérendeltséget. Tehát azt, hogy a testünk jobb, vagy baloldalán található páros testrészeink közül melyik oldal az elsődleges a másik oldallal szemben. Kialakulása craniocaudális irányú, vagyis fentről lefelé haladva alakul ki fokozatosan.
Először a szem, majd a fül, aztán a kéz, végül a láb. A szem- és füldominancia kapcsán kiemelkedő, hogy mivel ezek érzékszervek, ezért a dominanciát befolyásolja mindenkori állapotuk.
Csecsemőkorban még egyaránt használják a babák mindkét testfelüket. Néhány babánál már hamar látszik, melyik a domináns oldal, amit érdemes figyelemmel kísérni, hogy ne legyen kizárólagos, ne hanyagolja el a másik oldalt. Olyan 2-3 éves korra már szokott a legtöbb kisgyereknél látszani, hogy melyik a domináns kéz.
4-5 éves korra viszont már kifejezetten fontos, hogy kialakuljon a kézpreferencia, mely 1-2 év alatt megerősödik, megügyesedik annyira, hogy képes legyen problémamentesen írni tanulni majd iskolában. A láb dominanciájának a kialakulását legkésőbb 7 éves korra várjuk.
A kialakulatlan dominancia az, amikor még nem mutat egyértelmű dominanciát egyik kéz sem, ez általában kisebb életkorban természetes jelenség.
Akár ez is lehet az oka, de ez önmagában nem tesz senkit híressé vagy sikeressé. Sokszor inkább megnehezít a mindennapokat.
A kétkezesség nagyon ritka jelenség, amikor valaki mindkét kezével egyformán képes bármit megcsinálni, akár írni, rajzolni, enni is. Még náluk is jellemző, hogy az egyik kéz valamivel ügyesebb a másiknál. Az egyoldali dominancia az, amikor a szem, fül, kéz és láb dominanciája azonos oldalra esik.
Keresztezett dominanciának nevezzük, amikor különböző oldalra esik a dominancia, pl. bal szem, bal fül, jobb kéz, jobb láb. Ezekben az esetekben lehetséges némi diszfunkció, pl. a szem-kéz keresztezettsége esetén tipikus tünet az iránytévesztés. A kialakulatlan dominancia az, amikor még nem mutat egyértelmű dominanciát egyik kéz sem, ez általában kisebb életkorban természetes jelenség.
A dominanciát a szülő spontán helyzetben figyelheti meg, pl.: hallgatózás, telefonálás, kulcslyukba, kaleidoszkópba kukucskálás, rajzolás, utánanyúlás, fésülködés, kanalazás, ollóval vágás, lépcsőre fellépés, labdába rúgás.
A gyerekek nagy része jobbkezes, viszont érdekes, hogy még a balkezes gyerekek esetében is általában a bal agyfélteke domináns, nem a jobb! A balkezességre, kétkezességre való hajlam öröklődik, fiúknál sokkal gyakoribb.
A dominancia kialakulását a szabad mozgás segíti, eltérés esetén konduktor, gyógytornász szakembert érdemes felkeresni csecsemőkorban, nagyobbaknál (2-3 éves kortól) DSZIT, TSMT, 5 éves kortól alapozó, INPP terápiák a lehetséges alternatívák.
A dominancia alakulását direkt módon befolyásolni nem szabad, pl. régen a balkezesek átszoktatása a „szépkezére”. A bal oldali dominancia semmilyen teendőt nem igényel. Érdemes lehet keményebb grafitú ceruzát adni nekik, hogy ne kenődjön el. Kapható már jópár éve néhány praktikus, balkezes kivitelű eszköz pl. olló, hegyező, vonalzó. A keresztezett dominanciával nincs teendő, ha nem mutat semmilyen tünetet, diszfunkciót a gyermek.