A kisgyerekek gondolkodása mágikus, főleg az ovis–kisiskolás korosztályé. Minden gyerek hisz a mesékben: látják a mesék hőseit, élőnek gondolják a játékaikat, és hisznek a Télapóban. Az ovis korú gyerekek a meséken keresztül tanulják a felnőtt világot, a bátorságot, kudarckezelést, örömöt, bánatot – és a hitet is.
A hit itt nem feltétlenül istenhitet vagy vallásosságot jelent, hiszen rengeteg olyan család van, akik nem vallásosak, mégis az Angyalka hozza karácsonykor az ajándékot.
Marék Veronika Boribon karácsonya című könyvében például Boribonék sütnek-főznek, szépen felöltöznek, és együtt díszítik a fát, amit az Angyal hoz a díszekkel együtt.
Ajándékot is ők adnak egymásnak, tehát nem az Angyal hozza, mégis ott van a mesében a különleges karakter, akit várnak. Az írónő egy interjúban el is mondta, hogy olyan mesét szeretett volna írni, amelyben vissza tudja adni a gyerekeknek a karácsonyi várakozás és készülődés örömét, úgy, hogy azt bármilyen családban el tudják mesélni a felnőttek. Ebben a várakozásban és készülődésben segít nekünk a Télapó és társai karaktere. Segítenek lelassulni, türelmet tanulni; ott az izgalom, hogy vajon meglátom-e, ha fent maradok éjjel, vajon mit fog hozni, elért-e hozzá a kívánságom?
Minden család egyedi: más szokásokat követ, másként készül az ünnepekre, más hozza a fát és az ajándékot.
A gyerekek tudják, hogy ez sokféle lehet, és attól még, hogy nálunk az Angyalka van, a barátjánál lehet Jézuska. Sőt, a nagymamához külön jön a Jézuska, és a Télapó ott is hagy csomagot számára! Ez számukra nem okoz különösebb problémát.
A gyermekpszichológusok, pszichiáterek többsége szerint a Télapó meséje nem hazugság, sokkal inkább egy mankó, egy játék a gyerekek számára. Amikor a 4–5 éves ovis azzal jön haza, hogy „de nincs is Télapó”, még nyugodtan mondhatjuk neki, hogy van – és ezzel nem is hazudunk: tényleg létezik Télapó, Lappföldön él, levelet is lehet írni neki, néha el is látogat Magyarországra. Ha megkérdezi, hogy a plázamikulások kicsodák, mondhatjuk, hogy a Télapó segédjei.
Vekerdy Tamás tanácsa szerint a Mikulást ne használjuk fegyelmezésre: a „nem hoz neked semmit, ha rossz leszel” nagyon rossz üzenetet közvetít.
A gyerek így inkább félni fog, mint örömmel tekinteni erre az időszakra. Ettől még kerülhet a csomagba kicsi virgács a csoki mellé.
Amikor pedig – nagyjából hat–nyolc éves korban – eljön annak a pillanata, hogy a gyerek már tényleg nem tud hinni, bár még évek telnek el a valós „nincs Mikulás” és a „nem hiszek benne” között, el lehet mesélni neki a Nagyszakállú eredetét: Miklós püspökről és a jótékonyságról. Vagy elmondhatjuk (ezt egy karácsonyi manós csoportban olvastam), hogy a Télapó anya-apa szívében él. Igen, mi vesszük az ajándékot, hogy csodát teremtsünk neked – de ettől még nem kevésbé valóságos a csoda maga. Ha van kisebb testvére, be is vonhatjuk őt a csodakészítésbe.
Sokan felnőttként is csokit teszünk a szeretteink csizmájába, holott tudjuk jól, hogy amit reggel találunk, azt nem a Télapó hozta. Maga a várakozás, a reggeli öröm, a tudat, hogy gondoltak ránk – jóleső érzés. A gyerekeknek, és hitem szerint a felnőtteknek is, szüksége van a varázslatra, a varázslatban és csodákban való hitre.