Tudtad? Aki tiltással nevel, hazugságra tanít!

Ne azt mondd, hogy mit ne csináljon, mondd azt miért ne csinálja azt!

A tiltás abszolút kontraproduktívan működik a kisgyermek esetében. Minél többször mondod el neki, hogy ne csináljon valamit, annál biztosabb az, hogy ezzel előbb-utóbb azt fogod elérni, hogy előtted nem fogja csinálni.

Azonban a kíváncsisága, önfejűsége, dacolása, belső hangja azt súgja majd neki: most nem lát, akkor lehet. Hogy miért történik mindez? Azért mert nem tanítottad meg neki a legfontosabbat. Azt, hogy miért ne csinálja az adott dolgot.

A logikus gondolkodás 6 éves kor körül kezd kialakulni a gyermekekben, addig az érzelmeik irányítják őket és megtapasztalás útján tanulnak. Éppen ezért szavakkal nem érsz célt, hiába mondod el neki, hogy "Édes fiam, megéget a tűzhely, ha hozzányúlsz!".

Ha meg is érti miről van szó, a kíváncsiságát, az érzékszerveit nem elégítetted ki. Nem fog tántorítani, előbb-utóbb elkezd kicselezni, hogy kipróbálhassa. Fontos, hogy megértsd ennek jelentőségét, hiszen később ez az, ami hazugsággá alakul.

A kíváncsiság kielégítése balesetek nélkül is lehetséges

A gyermeknek hatalmas szüksége van arra, hogy megtapasztalja a világ dolgait, hiszen ezekre a tapasztalataira épül majd a tudása. Ne értsd félre, természetesen nem kell megégetni a gyerek kezét, de megfelelő kreativitással meg tudod neki mutatni azt, miért nem engedsz meg neki bizonyos dolgokat.

Például az említett esetben a szemléltetéshez használhatsz hideg és meleg vizes poharakat, amiket a gyermek megfoghat. Ez után vegyetek elő egy forró vizes bögrét! Lassan közelítheted a kezét, megfoghatja a forró gőzt. A lényeg, hogy mindig az érzékszerveinek tegyük lehetővé az észlelést, így elmélyíted benne, miért nem jó bizonyos dolgokat csinálni, ezeket pedig nem a tiltás, hanem a belső késztetés miatt nem fogja később sem megtenni.

Ha mindent a szájába vesz, nem marad más, csak a türelem

Azt kell, hogy mondjam, a kisgyermekek esetében az, hogy a szájába veszi a dolgokat, szintén a megtapasztalás része és ezt addig fogja csinálni, amíg a kíváncsiságát ki nem elégíti. Fontos, hogy törekedj arra, hogy megtanítsd neki azt, hogy mi az, amit a szájába tehet és mi az, amit nem. Mindemellett érdemes mindig magatoknál tartani valamit, amit a szájába vehet. Ha felvesz egy kavicsot és a szájához akarja emelni, tedd közé a kezdet és mondd neki, hogy megfogdoshatja, ráléphet, megkopogtathatja, de a szájába nem való.

Fontos a következetesség és a megértés. Nagyon sokszor el kell majd mondani ezt a kicsiknek, mindig nyugodt hangon, higgadtan. Lehet, hogy tízszer, hússzor is oda kell majd tenned a kezed a szája elé, és valószínűleg sokszor el kell majd venned végül tőle például a követ, ő pedig sírni fog. Ilyenkor öleld meg, mondd el neki, hogy megérted, hogy szomorú, de sajnos ezt nem teheti. Aztán tereld el a figyelmét valamivel!

Közben otthon érdemes arra törekedned, hogy minél több mindent a szájába vehessen. Szerezz be fajátékokat, csupa olyan dolgot, amit nem tud lenyelni, de nyugodtan rágcsálhat-ízlelgethet. Ezzel segíted, hogy mielőbb kielégítse a kíváncsiságát.

 

B. Szirtes Dóra
Montessori pedagógus, óvodapedagógus

Szakértő cikkei